anketerhuurne.reismee.nl

Eighteen en Pistons game

Holaaa,

We zijn alweer bijna een maand in 2020, want januari is alweer bijna voorbij. De tijd gaat wel echt heel snel op dit moment. Ik zit ondertussen alweer over de helft van het jaar en voor mijn gevoel lijkt het echt alsof ik gisteren aan dit hele jaar begonnen ben, maar als ik dan kijk naar alle leuke dingen die ik al heb mogen meemaken dan heb ik toch wel door dat ik hier al een goeie 5 maand zit. Toch begin ik wel steeds meer zin te krijgen in een stamppot of gewoon een frikandel en friet met mayo. Ik zit momenteel ook aan het einde van het eerste semester, dus heb vandaag mijn laatste ‘examen’. De andere examens voor alle vakken heb ik tot nu toe allemaal gehaald (en met gemak, ik heb voor het grootste deel niet echt veel gedaan en je mag bijna bij elk examen een cheat sheet gebruiken).

De afgelopen drie weken waren weer super leuk, vooral omdat ik nu officieel eindelijk achttien ben!

Voor mij was de kerstvakantie wel aan de korte kant. De tweede week kon ik op donderdag alweer terug naar school. Deze week was echter niet zo bijzonder en in dat weekend had ik ook niet echt veel gedaan.

Die week erop hadden we de eerste basketbal wedstrijd in 2020, helaas hadden we deze wel verloren. Ook zou ik dat weekend eigenlijk een soort feestje hebben met alle exchange students, maar we kregen een ijsstorm en dat ging dus helaas niet door. Op die zaterdag was er echt super veel regeng gevallen en alles was dus ijs doordat het vroor. Wel was gaaf dat we op die zaterdag een opossum zagen, die zat heel rustig in de boom een appel te eten. Dit beest komt niet voor in Nederland, dus dat was wel super leuk om te zien!

Op 13 januari ging ik met mijn gastmoeder naar een wedstrijd van de Pistons in Detroit in the little ceasers arena. Dit was echt super gaaf! De Detroit Pistons tegen de Pelicans, dat was de wedstrijd. Echt zo’n Amerikaanse basketbalwedstrijd. Met cheerleaders, dansers en op de helft nog een gaaf optreden. De wedstrijd was super spannend op het eind stond het 102-102. Dat betekende dus dat er verlenging moest komen, want uiteindelijk moet er een team winnen. Helaas verloren de Detroit Pistons uiteindelijk wel, maar het was echt super leuk.

De volgende dag was het dan eindelijk zo ver, mijn verjaardag! En ook al was het een normale schooldag voor mij, ik heb wel echt een hele leuke dag gehad. Op school heb ik heel wat felicaties gehad en meerdere mensen hadden voor mij gezongen. Toen ik na school thuis kwam had ik met mijn ouders geskypet, want ik mocht EINDELIJK hun cadeautje openen. Ik had dat cadeautje al gekregen toen ik nog niet eens vertrokken was dus zo’n 5,5 maand geleden... Maar eindelijk mocht ik het openmaken en het was een super leuk fotoboek van toen ik een baby was tot nu zeg maar, echt heel leuk! Ook had ik nog een leuk kettinkje gekregen en een armbandje van mijn broers en zus. ’s Avonds had ik mijn verjaardag nog een beetje gevierd met mijn gastfamilie, zo hadden we taart gegeten en had ik van hun ook nog iets kleins gekregen. Ik vond het echt een top verjaardag!

Op woensdag had ik mijn intake gesprek met Avans Breda voor de studie Werktuigbouwkunde, de studie waar ik aankomend schooljaar aan zal gaan beginnen. Dit was eigenlijk een heel leuk gesprek en na dit gesprek kreeg ik een positief advies over de studiekeuze, dus dat was ook helemaal top. Begin daar toch ook wel steeds meer zin in te krijgen!!

Deze dag had mijn gastzusje ook een optreden met haar klas, dat was bij mij op school en ze zingen dan gewoon meerdere liedjes, het was echt super schattig!

Op donderdag had ik Nederlandse pannenkoeken gebakken. Iedereen vond ze super lekker en ik denk dat ik ze nog wel een keertje ga bakken!

Op zaterdag zou ik eigenlijk dan dat feestje hebben met de exchange students, maar natuurlijk hadden we de nacht ervoor een sneeuwstorm en ging het dus weer niet door. Wel ben ik op die zaterdag met Anna (de exchange student uit Brazilie) naar de mall geweest. Deze mall heeft ook een bioscoop, dus we waren ook naar Frozen 2 geweest. Als je er nog niet heen bent geweest, dit is oprecht echt een goeie film!

Die maandag had ik vrij van school om te ‘studeren’. Ik had zoals ik al zei niet zoveel geleerd, dus dit was lekker een vrije dag voor mij J. Die woensdag en donderdag hadden we dus 2 examens en een halve dag. Ik was na de examens op woensdag met mijn vrienden ergens wat gaan eten als een soort brunch.

Vrijdag hadden we een sneeuwdag. Eigenlijk een ijsdag want de backroads (dirt roads) waren een ijs plakaat. Ik zag hem niet aankomen dus toen ik om 5.55 wakker werd en zag dat we een sneeuwdag hadden, toen was ik super blij en ik had me eigenlijk gelijk omgedraaid om verder te slapen. Wel ging de basketbalwedstrijd die middag gewoon door. Deze hadden we helaas wel verloren, maar het ging echt super goed. Elke wedstrijd krijgt een iemand uit het team een soort knuffel mee naar huis. Deze krijg je als je het beste laat zien wat je allemaal kunt en wanneer je dus goed je best hebt gedaan. En deze kreeg ik dus mee naar huis, echt heel leuk. Basketbal gaat trouwens met de dag beter! Ik heb elke maandag, woensdag en donderdag training en op dinsdag en vrijdag heb ik een wedstrijd. Dus elke week 3 trainingen en 2 wedstrijden. Een training duurt zo’n twee uur, dus in beweging blijf ik wel!

Zaterdagavond had ik nog wat vriendinnen uitgenodigd voor mijn verjaardag, beter laat dan nooit ;). Dit was super gezellig!

Gisteren had ik nog een dagje vrij, ja je zult wel denken je hebt om de haverklap een dag vrij en dat klopt eigenlijk ook wel hahah.

Vandaag heb ik alleen nog een public speaking examen, dus ik hoef alleen nog een examen te geven van 2 minuten en dan zit het eerste semester er echt op!

Nu ik al bijna zo’n half jaar hier in Amerika zit merk ik toch al wel heel wat verschillen en ik dacht misschien is het ook wel leuk om daar nog wat over te vertellen. Het grootste verschil vind ik toch wel dat iedereen hier alles, maar dan echt letterlijk alles, met de auto doet. Dan merk ik toch wel hoeveel vrijheid je eigenlijk hebt in Nederland, in Nederland is alles super dichtbij. Mijn fiets is daardoor ook zeker wel een van de dingen die ik echt wel mis, aangezien ik natuurlijk gewend was om overal heen te fietsen en soms te lopen.

Het grootste verschil tussen de middelbare scholen is dan toch de schoolspirit. Door alle sporten die je op school doet, maakt dat toch wel een groot verschil. Wel vind ik dat echt een heel groot pluspunt hier, daar maak je ook gewoon super veel vrienden mee en dat vind ik echt super leuk. Ook hoe je in de eredivisie altijd wel hekel hebt aan een team, soms meerdere. Heb je dat hier met scholen, zo wil je hier echt niet verliezen van Holly.

Ook iets wat ik nu wel mis is het uitgaan, want hier is de alcoholleeftijd natuurlijk 21 en ja nu ben ik eindelijk 18 en dan kan ik nog steeds niks... Maarja dat maakt het straks natuurlijk wel alleen maar leuker en om nou heel eerlijk te zijn het is niet zo dat ik de dingen die ik nu wel mag in Nederland nog niet deed...

Toch begin ik wel steeds meer naar Nederlands eten te snakken, erwtensoep of een lekkere stamppot kan er bij mij echt wel in. Want ook al kun je de meeste dingen hier wel maken het smaakt toch anders, dus daar krijg ik stiekem toch wel steeds meer zin in. Maarja over 5 maandjes moet dat wel weer helemaal goed komen!

Tot snel, groetjesss!

Reacties

Reacties

Oma

Weer een mooi verhaal je maakt heel wat mee zo kan me voorstellen dat je zin krijgt in Nederlandse kost hèb zaterdag nog een grote pan erwtensoep gemaakt heerlijk .zo gauw je terug bent dan kom je maar ,dan kies je maar uit wat je graag wilt eten,tot schrijfs maar weer groetjes ???

Laurens

Dank je Anke, voor weer een mooi verhaal.
Vraagje: Wat voor sport ga je straks in Nederland doen?
Liefs Papa

Annette

Toppie Anke, trots op jou, power girl ???? groetjes Annette uit het regenachtige Nederland dus geen weer om te fietsen nu!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active